הסניגוריה הציבורית: להפסיק את השימוש ברוגלות

    ישראל רובין No Comments on הסניגוריה הציבורית: להפסיק את השימוש ברוגלות

    בסניגוריה הציבורית דורשים ממערכת אכיפת החוק להפסיק השימוש בתוכנות רוגלה ע"י המשטרה, עד להסדרת הנושא בחקיקה

    פגסוס צילום: פלאש 90
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הסניגורית הציבורית הארצית פנתה למשנה ליועצת המשפטית לממשלה (פלילי), בדרישה להפסיק את השימוש ברוגלות ע"י משטרת ישראל, עד לאחר הסדרה בחקיקה והטלת הגבלות על השימוש גם לאחר הסדרה.

    הפנייה באה על רקע מסקנותיו של דוח הצוות לבדיקת האזנות סתר לתקשורת בין מחשבים, שהוקם בעקבות הפרסומים על השימוש של משטרת ישראל במערכת הריגול "פגסוס" ללא צו שיפוטי ותוך איסוף מידע החורג מגבולותיו של חוק האזנת סתר, וכן דיווחים מאוחרים לפיהם התברר כי היקף השימוש ברוגלות היה נרחב מכפי שנגלה בפני צוות הבדיקה.

    במסגרת הפנייה, הוצגה עמדת הסניגוריה הציבורית לפיה החוק אינו מאפשר עריכת חיפוש (גלוי או סמוי) ואיסוף מידע שנאגר בחומר מחשב, אלא רק האזנה לתקשורת שבין מחשבים – ועל כן, משטרת ישראל לא מוסמכת לעשות שימוש ברוגלות כאמצעי חקירה כלפי אזרחים. לגישת הסניגוריה, השימוש ברוגלות מחייב עיגון בחקיקה ראשית של שתי סמכויות: הסמכות להתקין במחשב תוכנה ללא הסכמת או ידיעת בעל המחשב, והסמכות לאסוף מידע מסוים מהמכשיר עצמו לאחר הגיעו למכשיר. לפיכך, קראה הסניגורית הציבורית הארצית להפסקת השימוש ברוגלות עד להסדרה חוקית.

    כמו כן, פורטו בפנייה ההגבלות אשר ראוי להטיל על השימוש ברוגלות, לגישת הסניגוריה הציבורית, הן במסגרת הסדרה חקיקתית בעתיד והן במסגרת השימוש שנעשה בהן בתקופת הביניים לנוכח עמדת הייעוץ המשפטי. בכלל זאת, קראה הסניגורית הציבורית הארצית להקמת גוף ביקורת עצמאי שיפקח על הפעלת הרוגלות, שיהיה בעל סמכות לתת סעדים במקרים של הפרות; להגבלת השימוש ברוגלות לתקשורת בין שני אנשים בשר ודם; לניוון מלא ומוחלט של יכולות איסוף מידע החורג מגבולות החוק (כגון רשימת היישומונים שבמכשיר הסלולרי); להסדרת אופן הפנייה לבתי המשפט בבקשה להוצאת צווי האזנת סתר; ולתיעוד של הפעלת הרוגלה במהלך החקירה ויידוע ההגנה בדבר השימוש שנעשה בעניינו של הנאשם.

    בד בבד עם הפצת הפנייה, הועברה למשנה ליועצת המשפטית לממשלה פנייה נוספת שעניינה יידוע כלל החשודים והנאשמים אשר בחקירותיהם בוצע שימוש ברוגלה, לרבות נאשמים שמשפטם הסתיים.



    0 תגובות